1863 WAV
Opis
„1863” projekt muzyczny inspirowany najdłużej trwającym w polskiej historii zrywem niepodległościowym.
Album w formacie WAV. Produkt w formie cyfrowej (to nie jest CD ani inny nośnik fizyczny)
Link do ściągnięcia płyty zostanie przesłany automatycznie na e-maila po zaksięgowaniu wpłaty na naszym koncie.
Premiera 3 września w 160. rocznicę bitwy pod Panasówką. Była to jedna z największych bitew Powstania Styczniowego.
Lista utworów:
1. Żegnam czule
2. Branka
3. Błogosławieństwo
4. Wędrowcy
5. Interludium
6. W walce
7. Manifest
8. Emigrant
9. Cytadela
10. Iskra
11. Na Sybir
12. Non Omnis Moriar
Ze strony wydawcy to hołd wobec jego przodka Edwarda Staniewicza,szlachcica oszmiańskiego, powstańca styczniowego, skazanego na śmierć przez władze carskie. Został powieszony 6 listopada 1863 na rynku w Holszanach przez Rosjan.
Słowo od autora:
Zespoły metalowe nierzadko inspirują się historią średniowiecza – legendami, religią, folklorem – zwłaszcza ludów normańskich. Na tej podstawie piszą teksty oraz nadają otoczkę i charakter swojej muzyce, tworząc odpowiedni image. Ponieważ jestem zwolennikiem sięgania po „swoje”, tzn. to, co jest znane i nieodległe, a historia Polski jest bogata w odważne przedsięwzięcia, jakimi były zrywy niepodległościowe, powstanie, które wybuchło w 1863 r. wydawało mi się doskonałym tematem dla projektu muzycznego. Walka w celu odzyskania wolności to znacznie bardziej atrakcyjny motyw przewodni niż podboje i plądrowanie sprzed wieków, jest to również oryginalny pomysł. W dyskografii Malchusa pojawiały się już utwory o tematyce historycznej (Dziedzictwo Wojny, Dziedzictwo Krwi), jednak ich wymowa była dosyć ogólna i dotychczas żaden krążek nie został wydany w formie koncept albumu. W 2013 r. Muzeum Historii Polski we współpracy z Biblioteką Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Radomską Biblioteką Cyfrową opracowało wybrane książki przedstawiające powstanie z punktu widzenia jego uczestników i świadków. Zebrane na stronie internetowej Muzeum publikacje ułatwiły dostęp do lektury poświęconej ww. zagadnieniu. Spisane wspomnienia są niezwykle cennym źródłem wiedzy, w którym zawarte są również emocje. Dzięki takiej formie przekazu możemy dowiedzieć się, co czuli bohaterowie tamtych wydarzeń. Bogate i barwne słownictwo używane pod koniec XIX i na początku XX wieku we wspomnieniach-pamiętnikach ma swoje odzwierciedlenie w strukturze kompozycyjnej albumu.
Przewodnim stylem muzycznym jest muzyka metalowa, w której kluczową rolę odgrywa melodia. Różnorodne tempa stosowane w kompozycjach (Cytadela, Na Sybir), natężenie przesterowanych gitar, przeplatających się z czystymi partiami „balladowymi” oraz folkowym klimatem (Branka, Wędrowcy) sprawia, że cały album jest niezwykle ciekawy pod względem artystycznym. Muzyczną treść zobrazował okładką Sławomir Rudnicki-Drabik (GrindhouseAlternative Art Studio). Do pracy grafika wykorzystywane były dzieła znanych polskich malarzy, takich jak Maksymilian Gierymski, Artur Grottger czy Stanisław Witkiewicz. Pomimo że sztuka malarska wyżej wymienionych znacznie różniła się od siebie, Sławek potrafił połączyć wszystko w spójną całość.
Tematyka powstania 1863 roku została przedstawiona bardzo ogólnie i nie została w pełni wyczerpana na krążku. Dlatego w przyszłości, po wydaniu debiutu, być może uda się sięgnąć jeszcze głębiej w klimat tamtych czasów i nagrać kolejną płytę.